Result Exam :'(

Glitter Words

Ya Allah , serius takut 

































































Seram











































Berdebar
















































Nak nangis 
























































bile teringatkan result akan keluar dalan jangka masa beberapa hari lagi !! huaaaa 


Dalam kawan-kawan seusrah aku , dah ade sorang student MEDIC yang dapat MUMTAZ (!) 
Kalau sebut mumtaz tu . Diibaratkan Macam A+++ la , Ya Allah , Allah tau dia layak dapatkan result sebagus tu ~ NANA ! Tahniah . Alfu mabrouk ya sodiqaty :) Mabruk Alaik~ hihi

Dan aku pulak ? Tawakkal 'alaAllah ! Hasbiyallahu wa ni'mal wakil . Allah tau usaha aku setakat mane , CIPUT SANGAT . Aku kan jenis study last minit . Teruknya ! Macam ni la perasaan orang yg tak berusaha bersungguh-sungguh + study last minit . Huk2 . Allah , Tawakkal je la (buat kawan-kawan , jangan study last minit macam saya ! Nanti menyesal tak sudah) huahaha

*******************************************************************************************

Cakap soal usaha & tawakkal , tiba-tiba teringat kisah aku ambik ujian berkomputer utk buat lesen . Dalam jangka masa 5 hari , aku tak study langsung buku KPP (Kurikulum Pendidikan Pemandu) kecuali mase malam sebelum exam . Seriusly . MEMANG LAST MINIT AA , dah la Bile study malam-malam dan tengah malam , Hatiku lebih cenderung pada katil . dan mase tu takde mood langsung nak study . Tak tahu kenapa :( Malam tu aku study papan tanda JE (!)

Esok tu , Aku exam dengan harapan aku LULUS , memang habis tawakkal dah mase tu ! Hati ni tak putus-putus berdoa . Ya Allah , bagi la aku lulus bagi la aku lulus bagi la aku lulus . Ya Allah . tolong aku Ya Allah . Kalau salah biar salah 8 takpe doh , asalkan lulus . Haha , tobat lawok bile ingat mula ! 

Memang banyak jugak la soalan yang aku tembak (pow pow pow) dalam hati aku doa biar tembakan aku tepat pada sasaran ! Aku siap semak semula soalan dari no 1-50 . Haha , sempat pulak mase nak semak . Lepas semak tu bajet yakin lulus . tapi .. TAK LULUS PON ! huhu , sedih sangat . Aku terpaku depan komputer lame jugak , lebih kurang 4 5 minit jugak aku terkesima , kwang-kwang-kwang

Mase tu . . . Aku SEDIH SANGAT . Aku tak nangis , tapi hati aku nangis . Allah je yang tahu macam mane perasaan aku . Then aku cite kat kawan-kawan terdekat , dyorang semua LULUS sejak dari first exam lagi . Takyah ambik exam buat kali ke dua . Lepas tu . . . aku bertekad untuk dapatkan full mark ! (50/50) tapi.. boleh ke ? haha , Tak kesah la . Yang penting aku nak LULUS , Malam tu memang aku struggle habis-habisan sampai lenyeng buku KPP !  BETAPA KEGAGALAN MEMBERI MOTIVASI YANG TINGGI UNTUK AKU BERUSAHA *ecececececece,ayattaklehblah!kaka~


Keesokan tu aku ambik exam ulangan pulak . Aku jawab dengan penuh keyakinan tanpa ade pistol untuk menembak ! hahaha , Dan Alhamdulillah .. LULUS . Dan yang lagi tak sangka , aku dapat full mark ! (^_^)V hehehe

------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Point aku kat sini .. Pasal usaha , doa dan tawakkal . Aku rase , walaupun exam komputer tu bende kecik je , ciput je , kacang je , memang senang je . Majoriti semua orang lulus . Tapi .. KALAU TAK USAHA , ALLAH NAK BAGI LULUS KE ? KALAU DOA & TAWAKKAL SEMATA-MATA , TAKDE USAHA LANGSUNG , BOLEH BERJAYA KE ? memang TAK la , KAN ? Sebaliknya . .  kalau usaha bersungguh-sungguh , diiringi dengan doa & tawakkal , insyaAllah . . Allah bagi lebih dari yang kita nak . 

Memang nampak bende kecik , tapi bagi aku , banyak dapat pengajaran , aku pon ade terfikir kalau la aku macam ni , semua bende last minit , tak buat persediaan dari awal . Kalau macam ni la kan perangai aku untuk MENUJU AKHIRAT , Allah nak bagi ke SYURGA ? huhuhu , Ya Allah , Sesungguhnya Allah Maha Pengampun . Kalau ikutkan semua orang tak layak masuk syurga sebab MANUSIA TAK SEMPURANA , SELALU BUAT DOSA . Tapi , dengan rahmat Allah baru kita dapat masuk syurga,

لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ أَحَدٌ بِعَمَلِهِ قِيْلَ وَلاَ أَنْتَ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ وَلاَ أَنَا إِلاَّ أَنْ يَتَغَمَّدَنِيَ اللهُ بِرَحْمَتِهِ
Tidaklah seseorang masuk surga dengan amalnya. Ditanyakan, “Sekalipun engkau wahai Rasulullah?” Beliau bersabda, “Sekalipun saya, hanya saja Allah telah memberikan rahmat kepadaku.”
“Seseorang itu tidak masuk surga karena amalnya; akan tetapi karena rahmat Allah kepadanya. Sehingga apabila Allah merahmati hambaNya, maka ia akan memberinya taufiq untuk BERIMAN serta BERAMAL SHALIH, istiqamah diatasnya, dan sehingga mematikannya diatasnya; sehingga dengan sebab itu ia masuk syurga.”~imam ibnu hajar~

Rasulullah bersabda, 

"Setiap orang dari umatku akan masuk ke dalam Syurga , kecuali mereka yang enggan" Lalu ditanya , "Siapa yang enggan wahai Rasulullah?" Rasulullah SAW bersabda , "Siapa yang patuh kepada aku , akan masuk Syurga . Siapa yang mengingkari aku , mereka yang enggan (masuk ke Syurga)"




Eh , rase macam tertukar topik la pulak . hehe , sama-sama ambik peringatan :')

Erm , Poyo je tajuk post tu kan , macam aku nak bagitau result aku je . Kwang3.. Anyway .. Doakan aku untuk exam tamhidi nim ! #semoga aini & kawan-kawannya lulus semua subjek# insyaAllah . . . Amin ya Rabb :)

Okeh , penutup kata dari aku , semoga Allah bagi kejayaan kepada kita semua di dunia dan di akhirat . Amin :)

rindu mereka ! 

No comments:

Post a Comment

Lepas baca tu, komenlah sikit ^^